Únik dat vás může stát peníze, zákazníky i pověst. Jak mu předejít?

Osobní data jsou stále oblíbenější kořistí hackerů. Informace o klientech přitom patří k nejcennějším údajům, které můžete jako firma vlastnit. Pokud dovolíte, aby vám je někdo ukradl, ohrozíte své podnikání i důvěru vašich zákazníků. Řešením je bezpečnostní audit a proškolení zaměstnanců.

Každý ve světě digitálního byznysu ví, že nejcennější věc na internetu jsou data. Právě na datech vydělávají společnosti jako Facebook či Google miliardy dolarů a jejich hodnota každým rokem roste. Čím více informací na internet ukládáme a čím více na ně spoléháme, tím mají online data větší hodnotu. To samozřejmě vědí i hackeři.

Kvalitní hesla jsou základ

Pokud chcete zabezpečit i vaši firmu před únikem dat, poučte se ze zkušeností těch, kteří nebyli dost opatrní. Historie útoků ukazuje, že nejzranitelnější místo, skrz něž se hackeři nejčastěji vloupávají do firemních systémů, jsou slabá hesla.

Nespokojte se proto s univerzálními číselnými kombinacemi nebo jednoslovnými šiframi nesoucími jméno šéfova psa. Hesla jsou zámek na vstupních dveřích vaší společnosti. Pokud v ní skladujete cenné zboží, také je přeci nebudete zamykat klíčem jako od poštovní schránky.

Zloděj ale nemusí vstupovat jen předními dveřmi. Hackeři mohou data ukrást z nedostatečně zabezpečeného cloudu nebo skrze bezpečnostní slabiny programů, které vaše firma používá.

Přestože již nejde o tak jednoduché cesty, jako rozklíčovat slabé heslo, je jich bezpočet a neexistuje na ně univerzální rada. Každá firma totiž používá unikátní kombinaci softwaru, správy dat a dalších prvků počítačového systému.

Bezpečnostní audit ukáže skryté vady

Jediný spolehlivý způsob, jak tyto skuliny odhalit a zalepit představuje bezpečnostní audit. Ten prozkoumá veškeré bezpečnostní prvky vaší počítačové sítě – prověří nastavení serveru, firewallu a odhalí slabá místa v programech, které používáte.

Jste přesvědčeni o tom, že vaše zabezpečení je optimální? Specialisté na internetové zabezpečení, vám vše prověří.

Praxe je taková, že u většiny klientů dochází k nálezu hned několika kritických bezpečnostních slabin.  Takovéto firmy většinou jen spoléhají na to, že si je hacker nevybere jako svou oběť.

Školení jako optimální doplněk ochrany

Neméně důležité je vzdělání zaměstnanců. Nelze samozřejmě všechny vaše pracovníky proměnit na ajťáky. Na druhou stranu jim můžete poskytnout školení. Tam se dozví jednoduché a praktické kroky k tomu, aby svým chováním na internetu neohrožovali bezpečnost celé firmy.

V podniku, kde dobře fungují ochranné bariéry proti úniku dat, stačí jen dodržovat pár základních pravidel a riziko úspěšného útoku klesne na minimum.

Kolik stojí únik dat?

Letos v létě proběhl jeden z největších úniků dat v historii. Americkou společnost Equifax, která ve Spojených státech zajišťuje službu registru dlužníků, napadli hackeři a ukradli z ní záznamy o bezmála 150 milionech lidí. Stačilo jim přitom využít jen malé bezpečnostní skuliny v softwaru používaném na jednom z online portálů Equifaxu.

Více o únicích dat si můžete přečíst v tomto článku.

Nelichotivé prvenství v únicích dat ovšem nese americký vyhledávač Yahoo. V letech 2013 a 2014 z něj hackeři odcizili velké množství informací o jeho uživatelích.

Yahoo dlouho tvrdilo, že se jednalo o zhruba miliardu lidí. Přijde vám to jako obrovské číslo? Bude to ještě horší. Před pár týdny totiž firma oznámila, že ve skutečnosti byly napadeny celkem tři miliardy účtů!

Kauza navíc vyšla najevo v době, kdy se jednalo o prodeji Yahoo pod křídla internetového giganta Verizon Communications. Kvůli úspěšným útokům hackerů klesla prodejní cena Yahoo o 350 milionů dolarů. I na tolik může přijít únik dat.

Chcete zvýšit bezpečnost své firmy?
Pošlete nám nezávaznou poptávku po Security Checkup. Odhalíme, kde jsou slabá místa vaší firmy a dáme vám doporučení, jak s nimi naložit.

Komentáře