Webové stránky – generátor zisku nebo jen nutná výdajová položka?

Proč jste vytvářeli webové stránky? Protože už je všichni měli? Protože kdo není na webu jako by nebyl? Budu neomalený a klidně budu tvrdit, že webové stránky lidé zakládají proto, aby jim přinesly zisk a slávu (ideální kombinací je pak „for money and fun“ – k tomu se hlásím já). A tady je celý ten zakopaný pes.

Jen vytvořit webové stránky a čekat, že mi přinesou zisk a slávu, je stejné, jako dát telefonní číslo firmy do Zlatých stránek a čekat na objednávky. Bohužel, nefunguje to.

Klidně mě citujte. Všichni (podvědomě) tušíme, že na internetu jsou zákazníci a pokud jsou na internetu zákazníci (návštěvníci), jsou tam i jejich peníze.

Kolik z vás má doma vytištěný katalog Čedoku s fotkami destinací, aby si vybral dovolenou? Hledáte řemeslníky v tištěných Zlatých stránkách nebo přes vyhledávač? Sami jsme se na internet přesunuli, jsou tam i vaši zákazníci.

Otevřete si svůj web a zamyslete se, jestli je pro vaše zákazníky (návštěvníky) přehledný, zajímavý a přínosný, jestli je dohledatelný (i jinak než přímým dotazem na jméno firmy a jméno produktu – třeba dotazem na obor, ve kterém podnikáte nebo na problém, který řešíte). Problematikou dohledatelnosti se zabývá SEO (search engine optimalization).

Gratuluji! Zdá se, že jste prošli sítem a máte navštěvovaný web, o který se někdo velmi pravidelně stará (u nás je to Péťa Vymlátilová, kterou za to bezmezně obdivuji).

V tom, jak zajistit, aby vám také webové stránky přinášely zákazníky (určitě to znáte – vejdete do obchodu, který vás zvenčí zaujal, ale uvnitř jste si nevybrali) a jak s internetovými zákazníky komunikovat vám mohou poradit internetoví milionáři (ano, i my jim nasloucháme – David KiršPavel Říha jsou hráči první ligy).

Hotovo! Vlastně ne. Vaše webové stránky mají dobré jméno, jsou hodně navštěvované, je na nich virtuální tlačenice, to vše je pozitivní. Jenže v tlačenici se snadno ztrácí věci, ostatně kapsáři o tom vědí své. Virtuální svět se od fyzického prakticky neliší. Kde jsou návštěvníci, tam je pokušení hackerů podívat se návštěvníkům do počítačů.

Mít prodejnu, máte v ní nejspíš kameru, dva zámky, roletu a napojení na pult centrální ochrany. Co jste udělali pro zabezpečení webových stránek (které jsou aktivem firmy), které vám přináší peníze a investujete do nich úsilí?

Zkusili jste, jak těžké je vaše webové stránky vyřadit z provozu? Jak složité je zneužít je pro šíření reklamy nebo malware? Popřemýšlejte o tom. Já mám rád tvrzení:

Existují dva druhy firem – ty, které byly napadeny a ty, které o tom nevědí. (John Chambers, Ex-CEO, Cisco Systems)

Pavel Duchan

P.S. Zajímá vás, kde jsou bezpečnostní slabiny vašich webových stránek?
>> Vyplňte si náš checklist a zjistěte to. <<

Táta a nadšenec. Pokud se nevěnuje informační bezpečnosti a IT bezpečnosti v práci, nejspíš ho najdete doma s rodinou. K IT bezpečnosti se dostal náhodou v roce 2010, od té doby se systematicky vzdělává a hledá nové podněty pro zlepšení zabezpečení zákazníků. Rád popularizuje kybernetickou bezpečnost na konferencích. Ve zbytcích volného času pomýšlí na Ironmana.
Komentáře